پاورپوینت نظریه یادگیری گاتری
پاورپوینت نظریه یادگیری گاتری در 27 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 27 |
حجم | 4201 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | پاورپوینت |
توضیحات کامل
پاورپوینت نظریه یادگیری گاتری در 27 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
مکتب مورد تعلق نظریه
تشریح نظریه
پیشرفت عملکرد با تمرین
سازههای سهگانه پیرامونی یادگیری
تبیین نظریه گاتری از فراموشی
تبیین نظریه گاتری از تنبیه
بخشی از متن
مقدمه
نظریههای یادگیری اکثرا کوششهایی است برای تعیین قوانینی که به وسیله آنها محرکها و پاسخها باهم تداعی میشوند،
و نظریه یادگیری ادوین ری گاتری (Edwin Ray Guthrie: ۱۸۸۶-۱۹۵۹) روانشناس آمریکایی هم در همین راستا تدوین شده است.
روانشناسان معتقدند؛ مهمترین کمک گاتری به روانشناسی تدوین یک نظریه یادگیری ساده بود که در کتاب روانشناسی یادگیری (The Psychology of Learning) (۱۹۳۵) او ارائه شده است.
نظریه وی، "نظریه محرک - پاسخ" (عکس نظریههای دیگر رفتارگرایان، که "پاسخ - محرک" بودند.) یا نظریه مجاورتی (Contiguity Theory) نام دارد.
گاتری فکر میکرد که نظریهپردازانی چون ثرندایک، اسکینر، هال، پاولف و واتسون بسیار ذهنیگرا هستند، و خود او با کاربرد دقیق قانون ایجاز، توانست همه پدیدههای یادگیری را با استفاده از تنها یک اصل تبیین کند.
مکتب مورد تعلق نظریه
برخی محققین یادگیری معتقدند نظریه یادگیری گاتری که در اصل مجاورت خلاصه میشود را باید تبیینی دیگر از برخی نظریات ارسطو دانست و میگویند چون این اصل، یکی از قوانین تداعی ارسطو است، به همین دلیل ما نظریه رفتارگرایی گاتری را جزو پارادایم تداعیگرایی میدانیم. درباره گاتری این اظهار نظر هم وجود دارد، که گاتری آشکارا یک رفتارگرا بود.
تشریح نظریه
گاتری معتقد بود قوانینی که به وسیله نظریهپردازانی چون ثورندایک و پاولف تدوین شدهاند بیجهت پیچیده هستند، و او خود بهجای این قوانین تنها یک قانون یادگیری، یعنی قانون مجاورت را پیشنهاد کرد و آن را به شرح زیر بیان نمود: ترکیبی از محرکها که با حرکتی همراه شده است، وقتی که دوباره ظاهر شود، همان حرکت را به دنبال خواهد داشت.
توجه کنید که در اینجا هیچ چیز درباره "موجهای تاییدکننده" یا تقویت یا اثرات خشنودکننده گفته نشده است. بیان ساده و مختصر از گزاره علمی قانون مجاورت (law of Contiguity) ایشان این است که: اگر شما در یک موقعیت معین عمل خاصی را انجام دهید، بار دیگر که در آن موقعیت قرار میگیرید همان عمل را انجام خواهید داد.
این تکرار، به پشتوانه اقتضای مکتب مورد تعلق گاتری یعنی رفتارگرایی تداعیگرایانه است؛ زیرا در نظریههای رفتارگرایی سعی میشود قوانینی تعیین شود تا چگونگی تداعی محرک (S) و پاسخ (R) تبیین گردد. گاتری هم از این وضع مستثنی نیست.
با توجه به تعریفی که گاتری از قانون یادگیری ارائه کرده است یادگیری در نخستین همایندیهای محرک و پاسخ رخ میدهد. این تعریف با اصل بسامد واتسون (واتسون در یادگیری به دو قانون بسامد و تاخر اعتقاد داشت.) تناقض دارد. طبق این اصل که از زمان ارسطو مطرح بوده است نیرومندی یک تداعی به دفعات وقوع آن تداعی وابسته است. در حالی که از نظر گاتری یادگیری، یکْکوششی (One-Trial Learning) است و هیچ نیازی به قانون بسامد نیست.
و ...
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود