پاورپوینت نظریه یادگیری کلارک هال
پاورپوینت نظریه یادگیری کلارک هال
پاورپوینت نظریه یادگیری کلارک هال در 50 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 50 |
حجم | 4132 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | پاورپوینت |
توضیحات کامل
پاورپوینت نظریه یادگیری کلارک هال در 50 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
مفاهیم نظری عمده
تفاوتهای عمده بین نظریههای ۱۹۴۳ و ۱۹۵۲ کلارک هال
انگیزش تشویقی
پویایی شدت محرک
تغییر از کاهش سائق به کاهش محرک سائق
خرده پاسخ انتظاری هدف
سلسلهمراتب عادتهای همخانواده
خلاصه نظام نهایی هال
هال و آموزشوپرورش
ارزشیابی از نظریه هال
انتقاد
بخشی از متن
مقدمه
کلارک لئونارد هال (Clark Leonard Hull: 1884-1925) یکی از روانشناسان معروف آمریکایی، پژوهشهای پردامنهای در مورد آزمون استعدادها، تلقینپذیری، خواب مصنوعی و بهویژه یادگیری انجام داده است.
کتابهای اساس رفتار (1951)، روانشناسیهای متعارض یادگیری (1935) و اصول رفتار (1943) او نفوذ انکارناپذیری در روند روانشناسی قرن بیستم آمریکا به جای گذاشته است.
در سال 1930 که شهرت و اهمیت کار ثرندایک در مورد آزمایش و خطا در روانشناسی یادگیری رو به کاهش نهاد، هال با نظریه معروف خود به نام کاهش سایق (Drive Reduction) بر بنیاد تقویت نخستین (Primary Reinforcement) شهرت یافت.
او در سال 1952 در نظریه خود تجدیدنظر نمود و آن را با نام "یادگیری کاهش محرک سایق" منتشر کرد.
زندگی حرفهای کلارک هال را میتوان به سه بخش جداگانه تقسیم کرد. یکی از علاقههای مهم و اولیه او سنجش استعدادها بود. دومین علاقه مهم هال هیپنوتیسم بود و سومین علاقهاش که منجر به شهرت فراوانش شد، مطالعه فرایند یادگیری بود. کلارک هال مانند اکثر نظریهپردازان یادگیری کارکردگرا، به مقدار زیاد متأثر از نوشتههای داروین بود. هال به ایجاد نظریهای که تبیین کند چگونه نیازهای جسمی، محیط، و رفتار برای افزایش احتمال بقای ارگانیسم باهم به کنش متقابل میپردازند علاقهمند بود. رویکرد هال به نظریهسازی فرضی-قیاسی یا منطقی-قیاسی نامیده شده است.
مفاهیم نظری عمده
نظریه کلارک هال، مانند هندسه اقلیدسی، دارای یک ساختار منطقی از اصول موضوع و قضایاست. اصول موضوع بیانات کلی درباره رفتار هستند که نمیتوان مستقیماً آنا را وارسی نمود، اما قضایایی که بهطور منطقی از اصول موضوع ناشی میشوند قابل آزمون کردن هستند. ما شانزده اصل موضوع مهم هال را آنگونه که در سال ۱۹۴۳ ارائه شدند مورد بحث قرار میدهیم.
اصل موضوع ۱: حس کردن محیط بیرونی و رد محرک
تحریک بیرونی، یک تکانه عصبی آوران (حسی) را راهاندازی میکند که پس از قطع تحریک محیطی تا لحظاتی ادامه مییابد. هال وجود یک رد محرک را فرض کرد که به مدت چند ثانیه پس از قطع رویداد محرک ادامه مییابد. این تکانه عصبی با یک پاسخ تداعی میشود.
هال فرمول سنتی S-R را به S-s-R تبدیل کرد.s رد محرک است. برای کلارک هال تداعی موردنظر، بین s و R صورت میگیرد. رد محرک سرانجام منجر به یک واکنش عصبی وابران (حرکتی) r میشود که به پاسخ آشکار میانجامد. بنابراین، ما با فرمول S-s-r-R سروکار پیدا میکنیم، که در آن S تحریک بیرونی، s رد محرک، r شلیک نورونهای حرکتی، و R پاسخ آشکار است.
اصل موضوع ۲: کنش متقابل تکانههای حسی
تعامل بین تکانههای عصبی، پیچیدگی تحریک و لذا دشواری پیشبینی رفتار را نشان میدهد. رفتار بهندرت حاصل تنها یک محرک است، بلکه تابع محرکهای زیادی است.
اصل موضوع ۳: رفتار نا آموخته
هال باور داشت که ارگانیسم با سلسله مراتبی از پاسخها و رفتار نا آموخته متولد میشود که هنگام ایجاد یک نیاز فعال میگردند. برای مثال اگر یکشی وارد چشم شود، پلکهای چشم بهسرعت به هم میخورند و آب چشم به مقدار زیادی ترشح مینماید.
و ...
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود