پاورپوینت نظریه یادگیری تولمن
پاورپوینت نظریه یادگیری تولمن در 52 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 52 |
حجم | 4040 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | پاورپوینت |
توضیحات کامل
پاورپوینت نظریه یادگیری تولمن در 52 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
اسامی
مبنای نظری
نظریههای یادگیری
هدف و روش
تشریح
خلاصه نظریه
متغیرهای مداخلهگر
سه عامل دخیل
مطالعه روی موش
مفهوم انتظار
طرح ماز
یادگیری نهفته
ارزیابی
ارتباط با سایر نظریات
واتسون
قانون اثر ثورندایک
کاربردهای عملی
هدفدار نمودن رفتار یادگیری
روشهای آموزشی
نقاط مثبت
انتقادات
بخشی از متن
مقدمه
نظریه یادگیری تولمن، یکی از مباحث مطرح در روانشناسی یادگیری بوده که به بررسی جنبههای گوناگون این نظریه در بحث یادگیری میپردازد. در این مبحث بعد از بررسی تاریخی نظریه و شخص تولمن به مبانی و تشریح این نظریه اشاره میکنیم و در نهایت بعد از بیان برخی مفاهیم اساسی به ارزیابی و عملکردهای این نظریه میپردازیم.
یادگیری، اساس رفتار آدمی بوده و اکثر رفتارهای آدمی حاصل یادگیری میباشد. انسان از طریق یادگیری روی محیط خود تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میپذیرد.
فرآیند یادگیری از آغاز تولد انسان شروع شده و تا پایان عمر او ادامه دارد و ساحتهای فراوانی از یادگرفتن، سخن گفتن، رفتار اجتماعی، پرورش عقلانی، عاطفی، روحی، اخلاقی و... را شامل میشود.
یکی از نظریهپردازان یادگیری، ادوارد چیس تولمن (Edward chace Tolman) (۱۹۵۹-۱۸۸۶) روانشناس آمریکایی است. اثر معروف او در زمینه یادگیری کتاب "رفتار باهدف جانوران و آدمیان" است که در سال ۱۹۳۲ منتشر گردید.
اسامی
تولمن، برای دورهای بیش از چهل سال، تاثیر بسیاری بر روانشناسی بهویژه در زمینه یادگیری گذاشته و حتی هنوز هم نفوذ وی در روانشناسی احساس میشود.
نظریه او به "شرطی شدن انتظاری" موسوم است.
این نظریه با نامهای زیر هم مورد بحث قرار گرفته است:
· رفتارگرایی باهدف
· یادگیری انتظاری
· غایتنگری در یادگیری
مبنای نظری
روانشناسان، همواره تلاش داشتهاند که فرایند یادگیری را تبیین کنند و در قالب نظریاتی به توضیح نظری این فرآیند بپردازند. البته این تلاشها نیز چون هر تولید علمی دیگری که در چرخه دانشزایی به وجود میآید، معمولا تحت تاثیر خاستگاه نظری و پارادایمهای مورد تعلق خاطر نظریهپردازان است. تولمن، مانند افرادی چون هال، پیاژه و گشتالتیها به فرضیه یادگیری شناختی دلبسته بوده و بنیاد فکری خود را بر اساس این فرضیه بنا نهاده است.
گرچه برخی معتقدند نظریه تولمن را به سختی میتوان طبقهبندی کرد، زیرا در آن، هم عناصر کارکردگرایانه و هم عناصر شناختی یافت میشوند، اما همین افراد در نهایت به این نتیجه میرسند که این نظریه را در ردیف نظریات شناختی چون نظریه گشتالت، پیاژه، بندورا و نورمن طبقهبندی کنند، چون "تاکید عمده آن بر شناخت است".
و ...
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود