پاورپوینت آزمون هوش استنفورد بینه
پاورپوینت آزمون هوش استنفورد بینه
پاورپوینت آزمون هوش استنفورد بینه در 34 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 34 |
حجم | 4138 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | pptx |
دسته بندی | پاورپوینت |
توضیحات کامل
پاورپوینت آزمون هوش استنفورد بینه در 34 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
انواع فرمهای این آزمون
آزمون کودکان ٢ و ٥/٢ ساله
آزمون کودکان ٣ و ٥/٣ ساله
آزمون کودکان ٤ و ٥/٤ ساله
آزمون کودکان ٥ ساله
آزمون کودکان ٦ ساله
آزمون کودکان ٧ ساله
آزمون کودکان ٨ ساله
آزمون کودکان ٩ ساله
آزمون کودکان ١٠ ساله
آزمون کودکان ١١ تا ١٤ ساله
روش اجرا و نمرهگذاری آزمون
بخشی از متن
مقدمه
آلفرد بینه و ویلیام هانری در سال ١٨٩٦ مقالهای در مجلهی روانشناسی منتشر کردند و در آن اکثر آزمونهای موجود را که به نظر آنها فقط اعمال بسیار ساده و پایین ذهن را اندازه میگرفتند، مورد انتقاد قرار دادند. آنها برای اندازهگیری استعدادهای واقعی ذهن، آزمونهایی را پیشنهاد کردند که به رفتار زندگی واقعی نزدیکتر بود. به نظر آنها چون در زمینهی کنشهای عالی ذهن، تفاوتها آشکارتر از کنشهای پایین است؛ بنابراین آزمونهایی که کنشهای عالی را اندازه میگیرند، نیازی ندارند که از دقت و صراحت خارقالعادهای برخوردار شوند. همچنین آنها کسانی را که خواسته بودند هوش را با روشهای کاملا غیرمنتظره اندازه بگیرند، به باد انتقاد گرفتند. اندازهگیری هوش از طریق تجلیات خارجی و رایج آن مهمترین هدف مقیاس اندازهگیری هوش بینه است که در واقع اولین سری آزمونهای روانی به معنای امروزی کلمه را تشکیل میدهد. این مقیاس که برای اولین بار در سال ١٩٠٥ در فرانسه و برای شناسایی کودکان دیرآموز و عقبماندهی ذهنی تدوین شده بود، منتشر شد و به رغم نقایصی که دارد، تاریخ شروع واقعی آزمونهای روانی را نشان میدهد.
آزمون استنفورد – بینه بر مبنای آزمون هوشی آلفرد بینه و تئودور سیمون در سال ١٩٠٥ ساخته شد. آزمون هوشی بینه – سیمون بر مبنای دو اصل "تعریف سن" و "مفهوم تواناییهای کلی ذهنی" تدوین گردید. براساس اصل اول، بینه معتقد بود که تواناییهای کلی ذهنی کودکان با افزایش سن رشد میکند. بنابراین، سوالهای آزمون هر سن را طوری ساخته بود که با سطح توانایی افراد آن سن هماهنگ باشد. برای این کار، سوالهایی را که بین ٦٧ تا ٧٥ درصد افراد گروه سنی خاص از عهدهی پاسخ دادن به آنها برمیآمدند، اما کودکان خردسالتر کمتر از ٦٧ درصد و کودکان مسنتر بیشتر از ٧٥ درصد به آنها پاسخ درست میدادند، برای گروه سنی مورد نظر انتخاب میکرد. بینه براساس اصل دوم، توجه خود را به اندازهگیری هوش یا تواناییهای کلی ذهنی معطوف داشت و به تعریف و اندازهگیری عوامل تشکیلدهندهی هوش نپرداخت. بنابراین، هر سوالی که با کل توانایی مورد اندازهگیری همبستگی داشت، در محتوای آزمون قرار میگرفت و هر سوالی که با تواناییهای کلی همبستگی نداشت، کنار گذاشته میشد. آزمونی که براساس دو اصل بالا ساخته شد، شامل ٣٠ سوال بود که برحسب مقیاس سنی درجهبندی شده بود. آنگاه با مقایسهی سن عقلی و سن زمانی کودک، دربارهی سطح هوش و میزان آمادگی وی برای استفاده از امکانات آموزشی قضاوت میشد. ترمن روانشناس امریکایی در ١٩١٦ آزمون بینه را به انگلیسی ترجمه کرد و سپس به کمک دانشگاه استنفورد کالیفرنیا آن را در مورد کودکان آمریکایی استاندارد کرد. ترمن در این پژوهش اصول مورد نظر بینه را در ساختن آزمون حفظ کرد، اما محتوای آزمون را از نظر تعداد سوالها و دامنهی سنی گسترش داد. ترمن برای نخستین بار مفهوم هوشبهر را براساس فرمول "هوشهبر = سن عقلی تقسیم بر سن زمانی × ١٠٠" مطرح کرد. این آزمون که ترمن آن را آزمون استفورد – بینه نامید، یکبار در سال ١٩٣٧، بار دیگر در ١٩٦٠ و جدیدترین فرم آن در سال ١٩٨٦ تجدیدنظر شد و انتشار یافت.
انواع فرمهای این آزمون
الف. فرم ١٩٦٠ آزمون استنفورد – بینه
این آزمون برای سنجش هوش کودکان ٢ ساله تا افراد بزرگسال تدوین شده است. در این آزمون مفهوم هوشبهر انحرافی بهکار رفته است. هوشبهر انحرافی نمرهی استانداردی است که در آن میانگین برابر ١٠٠ و انحراف معیار ١٦ است. اگر هوشبهر کسی در این آزمون ١٠٠ یا نزدیک به آن باشد، بهنجار یا طبیعی و یا متوسط تلقی میشود. افراد عقبماندهی ذهنی دستکم دو انحراف معیار پایینتر از میانگین و افراد سرآمد دستکم دو انحراف معیار بالاتر از میانگین نمره میگیرند. محتوای آزمون استنفورد – بینه شامل دو نوع سوال است: کلامی و غیرکلامی. برای سنین ٢ تا 5/4 سالگی برای هر سن ١٢ سوال و برای سنین ٥ سال تمام تا ١4 سالگی برای هر سن ٦ سوال در نظر گرفته شده است. برای هر سن یک سوال ذخیره هم تدوین شده است. هرگاه ضمن اجرای آزمون، اجرای یکی از سوالها با اشکال روبرو شود و یا امکان اجرای یک سوال فراهم نباشد، به جای آن از سوال ذخیره استفاده میشود. در آزمونهای گروههای سنی ٢ تا ٥/٤ سالگی، در ازای پاسخ درست به هر سوال یک ماه سن عقلی و در آزمونهای گروههای سنی ٥ تا ١٤ سال، در ازای پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلی منظور میشود. سوالهای آزمون افراد بزرگسال در ٤ سطح به شرح زیر تدوین شدهاند:
· آزمون بزرگسال متوسط: شامل ٨ سوال است که به پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلی داده میشود، رویهمرفته ١٦ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ١): شامل ٦ سوال است و به هر سوال ارزشی معادل ٤ ماه سن عقلی داده میشود، رویهمرفته ٢٤ ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ٢): شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمرهای برابر ٥ ماه سن عقلی داده میشود، رویهمرفته ٣٠ ماه.
· آزمون بزرگسال باهوش(سطح ٣): شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمرهای برابر ٦ ماه سن عقلی تعلق میگیرد، رویهمرفته ٣٦ ماه.
در اینجا نمونههایی از سوالهای آزمون استنفورد – بینه در سنین مختلف، مطرح میشود.
و ...
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود